Ron 95

Sedikit komen mengenai pengalaman penggunaan minyak Ron 95.

Sejak jun 09 saya guna minyak petronas RON95, akhirnya saya bertukar juga kepada minyak shell ron 95. Semuanya bermula apabila saya tak puas hati dengan prestasi kereta proton persona saya sejak ron 95 diperkenalkan ke seluruh negara bermula 1 sept 09.

Untuk pengetahuan pembaca, Ron 95 diperkenalkan lebih awal di stesen petronas presint 9 Putrajaya iaitu pada JUn 09. Sejak itu saya guna ROn 95 stesen petronas. Tetapi apabila ianya diperkenalkan ke seluruh negara pada September 2009, kualiti Ron 95 petronas tidak sesuai lagi untuk kereta proton persona saya. Minyak terasa lebih banyak dan kereta menjadi semakin lembap.

Entah mana silapnya....hmmm....saya pun beralih mencuba kepada Ron 95 Esso, Caltex, BHP dan Shell. Dalam banyak2 minyak ni, Ron 95 Caltex memberikan saya yang terbaik, namun oleh kerana tiada caltex sekitar putrajaya, saya memilih untuk mengisi di Stesen minyak Shell presint 8 putrajaya.

Secara peribadi, saya katakan minyak ron 95 shell lebih baik dari ron 95 petronas. Mungkin additive yan digunakan shell lebih baik ataupun enjin proron persona saya lebih sukakan shell?Walauapapun, setiap orang mempunyai pandangan dan pengalaman sendiri. Buatlah pilihan yang terbaik dalam memilih minyak ROn 95 yang terbaik.


No comments:

Variants of Proton Persona

Proton Persona comes in 5 variants:

1.6 Base Line Model - 2 variants (AT and MT).
This variant is a Base model with 4 power windows, CD player and basic features. Click here for full Base-Line specification.

1.6 Medium Line Model - 2 variants (AT and MT).
This variant is the Medium range model and has additional features from the Base Line variant, such as driver's airbag, alloy rims, foldable rear seats, MP3 player and electric door mirror. More about Medium-Line.

1.6 High Line Model (Only available in AT).
This variant is an extension of the Medium range variant, with features such as dual airbags, ABS, and EBD. High-Line Spec.

Latest Proton Persona SE
Click Here for more details